Positieve gedachten creëren? Maar HOE dan? 

Die OMA’s die we hebben…Leg eens uit
September 3, 2019
Ruzie in de familie… ‘Jij werd altijd voorgetrokken’. ‘Nee, jij!’
September 6, 2019

Positieve gedachten creëren? Maar HOE dan? 

                           

Vervang negatieve, belemmerende overtuigingen door positieve gedachten en overtuigingen, schreef ik in mijn vorige blog. Ik legde uit dat het dan belangrijk is je belemmerende gedachtes op papier te zetten en te analyseren. Maar HOE vervang je die negatieve gedachtes uiteindelijk door positieve gedachtes/overtuigingen?

Een voorbeeld: Je kunt er bijvoorbeeld van overtuigd zijn dat je niet kunt presenteren. Want dan krijg je rode konen, klotsende oksels, knikkende kniën en jouw collega Pieter kan toch veel beter presenteren dan jij.
Als deze belemmerende overtuigingen zich hebben vastgezet in jouw hoofd, wordt het moeilijk worden om wél een spetterende presentatie te geven. Want de kans is groot dat je je gedraagt naar jouw overtuigingen, in dit geval: zenuwachtig, onvaste stem, schuchter en afraffelen, want iedereen zit toch op Pieter te wachten.
Het is dus belangrijk dat je gaat werken aan jouw overtuiging dat je niet kunt presenteren, aan die self fulfilling prophecy. Draai het nu eens helemaal om en (be)denk: ‘Ik heb een hartstikke interessant verhaal te vertellen waar anderen iets van kunnen leren. Mijn argumenten hebben een toegevoegde waarde in de discussie… En Pieter doet het goed, maar ik doe het op mijn manier.’

LEES HIER VERDER VANAF LINKEDIN:

Als je positief wilt denken, kun je in het gegeven voorbeeld over presenteren verder als volgt te werk gaan: Je gaat je voorbereiden op je presentatie en denkt: ‘Ik ga iedereen in de vergadering minimaal één keer aankijken en maak op die manier persoonlijk contact. Ik beperk het aantal dia’s in mijn PowerPoint tot tien en maak mijn verhaal bij de dia’s zo persoonlijk mogelijk. Ik zorg voor één nieuw gezichtspunt voor de aanwezigen. Ik bereid me goed voor op de vragen die kunnen komen. Wat is de moeilijkste vraag die ik kan verwachten?’
Hoe vaker je dit gedrag oefent en uitvoert (als het moeilijk is, begin dan met één klein doel), hoe sneller je overtuigd raakt van je kunnen.
Door jezelf uit te dagen en nieuwe doelen te stellen, werk je aan het omzetten van je negatieve, belemmerende gedachtes naar positieve gedachtes die jou zeker verder gaan helpen. 

TIP: Houd je doelen wel concreet en realistisch. Een doel als ‘Ik wil gelukkig zijn’, is heel mooi en heel positief, maar te vaag. Dus: Kleine, concrete doelen: grote resultaten!